کدام شهرهای ایران به شهر آجیل معروف هستند؟

کدام شهرهای ایران به شهر آجیل معروف هستند؟

وجود آجیل در این مراسم و مهمانی‌‌ها از الزامات به حساب می‌آمده و به آن فضا رنگ و لعاب تازه‌ای می‌بخشیده است. در این مطلب به شهرهایی که آجیل آنها معروف است؛ اشاره کرده ایم و بررسی هریک از آنها پرداخته ایم.
محمدرضا وفانژاد
14دی

بهتر است قبل از آنکه به بررسی انواع آجیل در شهرهای مختلف بپردازیم؛ کمی درباره‌ی تاریخچه آن در کشورمان صحبت کنیم. تاریخچه آجیل در ایران به زمان زرتشتیان برمی‌گردد. در واقع آن زمان آجیل در جشن‌هایی همانند مهرگان، سده، بلوغ و... مورد استفاده بوده است.

وجود آجیل در این مراسم و مهمانی‌‌ها از الزامات به حساب می‌آمده و به آن فضا رنگ و لعاب تازه‌ای می‌بخشیده است. به طور کلی این محصول در فرهنگ باستانی ایران جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته و از همان روز تا امروز به یکی از نمادهای اصیل ایران تبدیل شده و در اکثر مراسمات مهم استفاده می‌شود. باغ‌های آجیل زیادی در کشور ما وجود دارند که برخی از آن‌ها به دلیل قرارگیری در منطقه آب و هوایی مناسب و بهتر، محصول با کیفیت‌تری را تولید می‌کنند. در ادامه به معرفی و بررسی این شهرها و آجیل‌های معروفشان خواهیم پرداخت.

  1. فاروج شهر آجیلی

شهر فاروج در استان خراسان شمالی به شهر آجیلی معروف است. آجیل و خشکبار در این شهر به میزان قابل توجهی تولید شده و از همین رو این شهر را پایتخت آجیل ایران می‌دانند. تاریخچه آجیل در این شهر قدمتی هشتاد ساله دارد. فاروجی‌ها در آن زمان تخمه را به صورت خال‌نمک تولید و عرضه می‌کردند که بعدها تخمه خال‌نمک فاروج، خود به نوعی شهرت یافت. همچنین مردم فاروج در تفت دادن تخمه مهارت خاصی داشتند و از آبلیمو، گلپر و فلفل برای طعم‌دار کردن تخمه استفاده می‌کردند. در نهایت مهارت آنان و کیفیت محصولاتشان سبب شد تا بیشتر افراد این شهر به فروش آجیل رو آورند.

  1. تبریز شهر آجیل باکیفیت

تبریز یکی از شهرهایی است که باکیفیت‌ترین آجیل را دارد. از تجارت‌های پرطرفدار در تبریز می‌توان به فروش آجیل و خشکبار اشاره کرد. آجیل‌های تبریز به دلیل کیفیت و طعم بی‌نظیرشان به یکی از محصولات اصلی و سوغاتی این شهر تبدیل شده‌اند. این محصول در بین خود مردم تبریز به قدری طرفدار دارد که از آن به عنوان آجیل هدیه هم استفاده می‌کنند. همچنین تولید آجیل و خشکبار باکیفیت در تبریز آنچنان زیاد است که به سایر کشورهایی مثل پاکستان، هند، اروپا و ترکیه صادر می‌شود.

  1. اصفهان مرکز مهم آجیل

از دیگر مراکز مهم آجیل در ایران، می‌توان اصفهان را نام برد. کیفیت و طعم عالی آجیل اصفهان زبانزد است. آجیل مرغوب در اصفهان با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و ماشین آلات مجهز تهیه شده و به فروش می‌رسد. از همین‌رو اصفهان به یکی از مهم‌ترین مراکز آجیل و خشکبار در کشور تبدیل شده است. بنابراین علاوه بر گز، نبات و پولکی، آجیل نیز از سوغاتی‌های خوشمزه و مجلسی اصفهان به شمار می‌آید.

  1. رفسنجان پایتخت پسته

از آنجا که رفسنجان 25 درصد صادرات پسته را به خود اختصاص داده؛ این شهر بزرگ‌ترین صادرکننده پسته در جهان بوده و پایتخت پسته ایران نام دارد. رفسنجانی‌ها توانسته‌اند با تلاش فراوان 120 هزار هکتار باغ پسته بوجود آوردند و محصولی مورد پسند را به سراسر کشور و جهان عرضه کنند. پسته‌های احمدآقایی، اکبری، کله قوچی و فندقی از معروف‌ترین پسته‌هایی هستند که با ظاهری زیبا و یکدست در رفسنجان تولید و صادر می‌شوند. این محصول رفسنجان دارای مغز درشت و طعمی خوشمزه است و برای مجالس و مهمانی‌ها بهترین انتخاب می‌باشد. علاوه بر همه این‌ها، پسته رفسنجان کالری کمی دارد و به همین دلیل یکی از بهترین آجیل‌ها برای کاهش وزن به حساب می‌آید.

  1. سامان پایتخت بادام

سامان را پایتخت بادام ایران می‌دانند. تقریبا 27 درصد بادام ایران در شهر سامان تولید شده که کیفیت بالا و شهرت جهانی دارد. این شهر در استان چهارمحال و بختیاری و منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی واقع شده و به دلیل داشتن خاک حاصلخیز و آب کافی، منطقه‌ای مناسب برای کشاورزی به شمار می‌آید. شرایط مقاومتی خوب و بازدهی بالای این ناحیه سبب شده تا درختان گردو و بادام زیادی در این خطه پرورش پیدا کنند. از همین رو تولیدات گردو و بادام از مهم‌ترین محصولات باغی این شهر هستند. گفتنی است که بادام تولید شده در این منطقه جزو بهترین آجیل برای بد‌ن‌سازها محسوب می‌شود.

بادام و پسته سر درخت

  1. خوی قطب تخمه

از هر نوع آجیلی بگذریم؛ تخمه را نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع تخمه از تنقلات دائمی همه مهمانی‌ها و دورهمی‌ها است و خود نوعی سرگرم‌کننده محسوب می‌شود . مرغوب‌ترین تخمه آفتاب‌گردان در شهر خوی استان آذربایجان غربی تولید و برداشت می‌شود. در واقع کشاورزان این منطقه بیشتر زمین‌های کشاورزی‌شان را آفتاب‌گردان کاشت می‌کنند. به گونه‌ای که سالانه بیش از 30 هزار تن تخمه در این شهر تولید می‌شود. مرغوبیت تخمه‌ی آفتابگردان خوی به قدری بالا است که به سایر کشورها نیز صادر می‌شود.

  1. گیلان مرکز فندق

شاید شما هم باور نکنید که استان گیلان با تولید حدود 85 درصد فندق در سال، قطب تولید فندق در ایران محسوب می‌شود. ارتفاعات گیلان به دلیل داشتن خاک حاصلخیز و بارندگی مناسب در یک فصل، بهترین منطقه برای تولید فندق هستند. این خوردنی خوشمزه و مفید یکی از محصولات اصلی باغات گیلان به شمار می‌آید. برداشت فندق در گیلان معمولا از ابتدای شهریور ماه شروع شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.

  1. تویسرکان پایتخت گردو

تویسرکان را قطب و پایتخت گردوی ایران می‌دانند. این شهر در استان همدان واقع شده و به دلیل آب و هوای مناسبش بیش از 6000 هکتار باغ گردو دارد. تولید این محصول باکیفیت و مرغوب در تویسرکان سبب شده تا این شهر به پایتخت «طلای سبز» ایران نام‌ بگیرد. گردوی تویسرکان بسیار مطلوب است و از لحاظ اندازه، میزان چربی، طعم و مغزش بهترین گردوی ایران به حساب می‌آید و شهرت جهانی دارد. گردوی این منطقه به قدری زبانزد خاص و عام است که پس از برداشت، به سایر کشورها نیز صادر می‌شود.

سعی کردیم در این مقاله به تعدادی از شهرهای معروفی که در هر کدام از آن‌ها آجیل خاصی پرورش می‌یابد را به شما معرفی کنیم. امیدواریم در جهت خرید آجیل و خشکبار باکیفیت به شما کمکی کرده باشیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد