9 راه تشخیص آجیل یلدایی و نوروزی مرغوب و باکیفیت

9 راه تشخیص آجیل یلدایی و نوروزی مرغوب و باکیفیت

آجیل یکی از خوراکی های محبوب ایرانی ها بوده و در مهمانی های نوروز و یلدا جز پای ثابت خوراکی هاست. اما آجیل خوب و مرغوب چه ویژگی هایی دارد و چطور می شود آجیل نامرغوب را تشخیص داد؟
محمدرضا وفانژاد
16دی

همانگونه که تقریبا همه شما می‌دانید آجیل یکی از خوراکی‌های محبوب ایرانی‌ها است و در اکثر مهمانی‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. در واقع آجیل عضو ثابتی از مراسماتی همچون نوروز و شب یلدای آن‌ها می‌باشد و قرار دادن آجیل بر سر میز و سفره در این مناسبت‌ها را مهم می‌دانند. اما از آنجا که این روزها تورم و هزینه‌های گزاف سطح توقع مردم را بالا برده؛ آنان انتظار دارند در ازای پرداخت هزینه سنگین، کالا یا محصول باکیفیت دریافت کنند. بنابراین خرید آجیل باکیفیت از موارد مهمی است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم روش‌های تشخیص آجیل مرغوب را بررسی کرده تا شما خریدی آسان‌تر و بهتر داشته باشید.

راه اول: ظاهر آجیل

ظاهر آجیل از اولین مواردی است که می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت آن را شناسایی کنید. یک آجیل سالم بدون زدگی، کرم خوردگی و لکه‌های تیره می‌تواند تا حدودی باکیفیت باشد. علاوه بر این‌ها، هر چقدر آجیل‌ها کمتر دچار خرد شدگی و شکستگی باشند؛ از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. همچنین بیش از حد تفت دادن آجیل سبب می‌شود رنگ محصول قهوه‌ای شود و این خود نوعی ایراد به حساب می‌آید. بنابراین هنگام خرید دقت کنید که آجیل‌ها رنگ و ظاهری مناسب داشته باشند.

راه دوم: طعم آجیل

خرید آجیل فله می‌تواند در تشخیص مرغوبیت آن به شما کمک بیشتری کند؛ چرا که می‌توانید چند دانه از آجیل را به راحتی برداشته و تست کنید. طعم آجیل از موارد مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. آجیل تازه نباید طعم تلخی و بیات بدهد. همچنین آجیل‌هایی که طعم خیلی ترش، خیلی شور یا خیلی تند دارند مناسب خرید نیستند؛ زیرا یکی از راه‌های پنهان کردن طعم مانده آجیل‌ها، بو دادن آن‌ها با ادویه و چاشنی‌ها به مقدار زیاد است.

آجیل فله

راه سوم: بوی آجیل

بو کردن آجیل نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که در تشخیص مرغوبیت محصول می‌تواند به شما کمک کند. آجیلی که بوی ماندگی، کهنگی و ترشیدگی بدهد یک محصول معیوب و بی‌کیفیت است. در واقع یک آجیل باکیفیت همانند طعمش بوی تازگی دارد.

راه چهارم: رنگ آجیل

یکی از کارهایی که امروزه جهت مخفی کردن کیفیت آجیل رواج یافته، رنگ کردن آجیل‌ها است. در واقع رنگ کردن آجیل ظاهری خوش رنگ و لعاب به آن‌ها داده و مشتری گمان می‌کند محصول کیفیت بالایی دارد. در حالی که استفاده فراوان از رنگ در آجیل، آن را به بی‌کیفیت‌ترین خوراکی تبدیل می‌کند. مثلا در برخی فروشگاه‌ها تخم کدو یا پسته را با زردچوبه تفت و بو می‌دهند تا رنگی مایل به زرد بگیرد، اما مشاهده رنگ غیرطبیعی و پررنگ در محصول نشان از بی‌کیفیت بودن آن‌ها است.

راه پنجم: اندازه آجیل

اندازه متناسب و یکدست آجیل‌ها نیز می‌تواند نشان از باکیفیت بودن آن‌ها باشد. در حقیقت اگر اندازه آجیل‌ها متناسب با هم نباشد می‌توان احتمال داد که کیفیتشان متفاوت است و چند نوع آجیل با یکدیگر مخلوط شده‌اند. بنابراین هنگام خرید آجیل مرغوب به اندازه و یکدست بودن آن‌ها دقت کنید.

راه ششم: عدم وجود حشرات در آجیل

در برخی موارد حشرات ریزی در آجیل‌ها وجود دارد که اگر دقت کنید؛ قابل مشاهده هستند. بنابراین هنگام خرید آجیل با مشاهده دقیق در آن‌ها از عدم وجود حشرات مطمئن شوید‌؛ چرا که حتی وجود یک حشره می‌تواند به کل محصول سرایت کرده و تمام آن را از بین ببرد.

راه هفتم: آجیل با پوست

از آنجا که آجیل با پوست زمان بیشتری می‌تواند تازه بماند، خریداری آن با پوست بهتر از بدون پوستش است. همچنین آجیل‌های با پوست نسبت به بدون پوست‌ها کمتر در معرض رنگ شدگی قرار گرفته‌اند. بنابراین انتخاب آجیل با پوست علاوه بر ماندگاری و کیفیت بیشترش؛ گزینه مطمئن‌تری است.

آجیل با پوست

راه هشتم: قیمت آجیل

در برخی موارد ممکن است قیمت و کیفیت همخوانی نداشته باشند. گاهی با وجود پرداخت هزینه بالا، کیفیت کالا یا محصول پایین است. اما در برخی مواقع پیش می‌آید که قیمت یک محصول بسیار پایین است و توجیهی جز کیفیت نامناسب ندارد. شاید این مثل قدیمی که «هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست» را شنیده باشید؛ پس اگر فروشگاهی آجیلش را بسیار پایین‌تر از قیمت سایر فروشگاه‌ها به فروش می‌رساند، می‌توانید مطمئن باشید که محصولش کیفیت خوبی ندارد.

راه نهم: آجیل لب خندان

بیش از حد لبخندان بودن برخی آجیل‌ها همانند پسته می‌تواند نشان از بی‌کیفیت بودن آن بدهد. در واقع برای باز کردن لب پسته آن‌ها را در ظرف‌های آب گرم ریخته تا باد کنند، سپس در ظرف آب سرد می‌ریزند تا پوستشان کنده شود و به اصطلاح به آن‌ها شوک می‌دهند. این شوک حرارتی و اختلاف دمایی بوجود آمده روی کیفیت پسته تاثیر منفی گذاشته و موجب نم کشیدن پسته نیز می‌شود. همچنین تخمه‌های لب خندان نیز گزینه مناسبی برای خرید نیستند؛ چرا که این نوع تخمه‌ها در مجاورت هوا قرار گرفته و علاوه بر طعم، کیفیتشان نیز از دست رفته و زودتر از سایر تخمه‌ها فاسد می‌شوند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی از مواردی که می‌توانید آجیل مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهید، آشنا کنیم. اما در نهایت بهترین و مطمئن‌ترین راه برای خرید آجیل باکیفیت، خرید از فروشگاه‌های معتبر و دارای پروانه کسب است. شما می‌توانید با مراجعه به این فروشگاها با خیال راحت خریدی مطمئن داشته باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد