انواع میوه خشک و خواص آن

انواع میوه خشک و خواص آن

میوه از آن دسته خوراکی‌هایی است که در زندگی انسان ها نقش مهم و پررنگی دارد. ممکن است در هر فصلی هر میوه ای پیدا نشود یا جابجایی میوه برای برخی افراد سخت باشد. توصیه می‌شود به هیچ عنوان خواص میوه را به هر بهانه ای از دست ندهید و از میوه خشک استفاده کنید.
محمدرضا وفانژاد
24دی

میوه از آن دسته خوراکی‌هایی است که در زندگی انسان ها نقش مهم و پررنگی دارد. علاوه بر استفاده از آن به عنوان میان وعده و دسر، در سالاد، نوشیدنی ها و ... نیز استفاده می‌شود. حال خشک شده‌ی آن هم می‌تواند به همان اندازه یا حتی بیشتر برای سلامتی مثمر ثمر باشد. میوه خشک یکی از پرطرفدارترین، بهترین و مفیدترین خشکبارها است؛ که می توان با خوردن آن طعم همه‌ی میوه‌ها در تمام فصول را چشید. جالب است بدانید میوه خشک شده علاوه بر ماندگاری بالایش، ویتامین‌ها، کالری، قند طبیعی و مواد معدنی را در طولانی مدت‌ حفظ می‌کند. همچنین خشک کردن درست و استاندارد میوه‌ها بر روی طعم، ماندگاری و فواید آن تاثیر مستقیم دارد. تقریبا تمامی میوه‌هایی که مصرف می‌کنیم قابلیت خشک شدن دارند. در ادامه قصد داریم به انواعی از مهم‌ترین آن‌ها، ویژگی‌ها و خواصشان بپردازیم.

  • موز

موز از میوه‌های لوکس و لاکچری محسوب می‌شود که طعم شیرینی دارد. این محصول سرشار از فیبر است و از بهترین میوه‌ها برای تنظیم عملکرد سیستم گوارش و هضم غذا می‌باشد. بنابراین بهترین گزینه برای افرادی است که قصد کم کردن وزن خود را دارند. کنترل فشار خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان و دیابت، تقویت حافظه، افزایش سلامت کلیه و کاهش علائم آسم از خواص این میوه هستند که با خشک شدنش ارزش غذایی بالای آن حفظ می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان موجود در موز سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل بروز بیماری‌های قلبی عروقی مقاوم می‌کند.

  • نارگیل

به عنوان یکی از مهم‌ترین میوه خشک‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، نارگیل پیشنهاد بسیار مناسبی است. سلنیوم فراوان در نارگیل باعث تولید پروتئین‌های مختلف در بدن می‌شود. تنظیم عملکرد سیستم گوارشی، بهبود عملکرد مغز، کاهش کم خونی و سلامت قلب گوشه‌ای از خواص این میوه هستند. همچنین نارگیل در بالا بردن انرژی بسیار کمک‌کننده است.

  • سیب

سیب از پرخاصیت‌ترین و مفیدترین میوه‌ها است. این میوه‌ی مملو از ویتامین به عنوان نماد سلامتی در نظر گرفته شده است. مواد معدنی درون سیب می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. همچنین دارای ویتامین‌هایی مانند آ، ب، ث و مواد معدنی همچون پتاسیم، آهن و مس است که با خشک شدنش تمام این مواد را در خود حفظ می‌کند. علاوه بر این‌ها، خشک شده‌ی آن سبب شادابی پوست، تقویت استخوان‌ها، تنظیم عملکرد قلب، سلامت دهان و لثه ها، تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد مغز می‌شود.

  • کیوی

اگر از طرفدارن طعم ترش و ملس هستید و علاقه زیادی به لواشک دارید، خشک شده‌ی کیوی برای شما بهترین گزینه است. این میوه خشک کالری پایینی دارد. همچنین این محصول مفید و ارزشمند می‌تواند غلظت خون، تری‌گلیسیرید، بروز انواع سکته و سرطان را کاهش داده و از تنگ شدن عروق جلوگیری کند. کیوی سرشار از ویتامین های آ، ای و مواد معدنی پتاسیم و کلسیم می‌باشد. آنتی اکسیدان است و به دلیل کالری پایینش برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند بسیار مناسب است.

  • هلو

خشک شده‌ی هلو از میوه خشک‌های شیرین است. این محصول از مواد مغذی و مفید سرشار است و برای سلامت بدن بسیار سودمند می‌باشد. حاوی ویتامین‌های آ، ب، ث، کا و مواد معدنی بسیاری مثل آهن، منیزیم، مس، منگنز و فسفر است. از آنجا که مقدار زیادی بتاکارون دارد، می‌تواند در بدن تبدیل به ویتامین آ شود و نقش اساسی در سلامت پوست و چشم ایفا کند. همچنین سدیم موجود در هلو عامل پیشگیری از فشار خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته است. کمک به رشد مو، پیشگیری از کم خونی، تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن از دیگر خاصیت‌های آن هستند.

  • خرمالو

از میوه‌های جذاب و دوست‌داشتنی که طعم بسیار خوشمزه‌ای داشته و طرفداران خاص خود را دارد می‌توان به خرمالو اشاره کرد. جالب است بدانید برخلاف خود خرمالو که گاهی طعمی گس دارد، خشک شده‌ی آن گس نیست و طعمش شیرین و بسیار لذیذ است. از خواص این میوه می‌توان به تقویت پوست، اعصاب و کلیه، جلوگیری از بیماری‌های کبدی، افزایش ایمنی بدن، تقویت استخوان‌ها و خون‌سازی اشاره کرد. این محصول از ویتامین‌های آ، ب، ث و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، آهن و فیبر سرشار است. همچنین این خوراکی مفید برای افزایش و تنطیم سوخت و ساز بدن بسیار سودمند است.

در ادامه این مقاله تصمیم داریم به سه سوال مهم راجع به میوه خشک پاسخ دهیم.

آیا میوه خشک‌ها لاغر‌کننده و چاق‌کننده هستند؟

آیا میوه خشک لاغرکننده است؟

انواع میوه خشک را می‌توان جزئی از رژیم قرار داد؛ زیرا میوه خشک می‌تواند هم لاغرکننده و هم چاق‌کننده باشد. بدون شک این سوال برای شما هم پیش می‌آید که کدام یک از میوه‌های خشک لاغرکننده و کدام یک چاق‌کننده هستند؟ میوه خشک‌هایی که فیبر بالا دارند، کم کالری و چربی‌سوز‌اند، بهترین گزینه برای لاغری هستند؛ زیرا به عملکرد بهتر دستگاه گوارش در هضم و جذب غذا کمک می‌کنند و می‌توانند بر روی روند لاغری موثر باشد. توت، کیوی، هندوانه، سیب، گیلاس و هلو از دسته میوه‌هایی می‌باشند که می‌توانند به کم کردن وزن کمک کنند.

میوه‌های که قند بالاتری دارند میزان چاق‌کنندگیشان نیز بیشتر است. انبه، زردآلو، خرما، آناناس و کشمش از قبیل میوه‌هایی هستند که خشک شده‌ی آن‌ها نیز به دلیل قند بالا چاق‌کننده است. همچنین نارگیل به دلیل داشتن کمی چربی گیاهی گزینه مناسب و سفی برای کسانی است که قصد چاق شدن دارند.

بهترین میوه خشک‌ها برای محل کار کدام‌اند؟

از راحت‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توان همراه خود داشت و همیشه و همه جا مصرف نمود، میوه خشک است. این خشکبار خوشمزه از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید آن را همراه خود سرکار برده و در هر زمانی مصرف کنید. از آنجا که میوه خشک یک گزینه مناسب برای رفع خستگی و افزایش تمرکز هست؛ می‌توانید در محل کارتان به عنوان میان وعده هم از آن تغذیه کنید. توت خشک، خرما وکشمش از جمله بهترین میوه خشک‌هایی هستند که میزان قند طبیعی بالایی دارند و حافظه را تقویت می‌کنند. بنابراین مناسب‌ترین گزینه‌ برای بردن به محل کار می‌باشند.

چه میوه خشک‌هایی برای کوهپیمایی مناسب‌اند؟

انواع میوه خشک

میوه خشک علاوه بر اینکه به عنوان تنقلات در سفر و کوهپیمایی کاربرد دارد، به دلیل خواص بی نظیرش بهترین گزینه‌ای است که یک کوه‌پیما می‌تواند همراهش داشته باشد. در حقیقت میوه خشک‌های دارای قند، فیبر، پتاسیم و آهن می‌توانند بهترین گزینه برای کوهپیمایی باشند. چرا که هنگام کوهنوردی پتاسیم از بدن شما و عضلاتتان خارج شده و بدن آن را دفع می‌کند و در نتیجه احساس بد و تهوع، گرفتگی عضلات و خستگی  به شما دست می‌دهد که نیازمند تامین پتاسیم برای بدنتان هستید. از طرفی آهن نیز یکی دیگر از مواد ضروری برای بدن کوهنوردان است.  به طور کلی خشک شده‌ی میوه‌هایی همچون سیب، کشکمش، موز، آلو خرما، انبه و آناناس بهترین موارد برای کوهپیمایی هستند.

سعی کردیم در این مقاله اطلاعات کامل و مفیدی از میوه خشک به شما بدهیم. امیدواریم که توانسته باشیم با این مطلب به دانش شما افزوده باشیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد